Glijlagers
Alle soorten, alle toepassingen van glijlagers.
Als het een glijlager is kunnen wij het maken, reviseren of repareren.
Alle soorten, alle toepassingen van glijlagers.
Als het een glijlager is kunnen wij het maken, reviseren of repareren.
Glijlagers hebben, evenals wentellagers, de opdracht om delen die ten opzichte van elkaar bewegen te steunen of te geleiden. Daarbij moeten ze de optredende krachten opvangen en overdragen. Terwijl de te lageren onderdelen bij wentellagers door rollende elementen – de wentellichamen – van elkaar gescheiden worden, glijdt bij glijlagers het te bewegen onderdeel – meestal een as, een taats of een lijst – op het glijvlak van een vaste lagerbus, een lagerblok of een glijstrip. Hiervoor wordt een smeermiddel tussen de glijvlakken gebruikt. Dit smeermiddel beperkt de slijtage, voert gedeeltelijk de warmte af en dempt stoten en trillingen.
Bij hoge toerentallen worden geen kogel- of rollagers toegepast, maar glijlagers. De olie in de glijlager heeft namelijk niet alleen een smerende werking, maar ook een belangrijke koelende werking. Door een combinatie van oliedruk en rotatiesnelheid ontstaat een volle filmsmering tussen de as en het lager en is er geen metaalcontact tussen de as en de lagerschaal. Dat betekent geen slijtage en geen onderhoud, en dus geen stilstand.
Glijlagers zijn onder andere verkrijgbaar als radiaallager, axiaallager, 4-punts lager, citroen lager, off-set lager, tilt pad en thrust pad. Ze lopen geruisloos, zijn vooral geschikt wanneer hoge belastingen bij verhoudingsgewijs langzame draai- en zwenkbewegingen opgenomen moeten worden, en bij hoge of lage temperaturen. Glijlagers zijn, afhankelijk van het glijlagermateriaal, onderhoudsvrij of zeer onderhoudsarm.
Door hun specifieke eigenschappen vinden glijlagers in bijna alle industrietakken toepassing, vooral wanneer slechts een zeer begrensde inbouwruimte ter beschikking staat. Zo zijn glijlagers te vinden in scheepsmotoren, dieselmotoren, elektromotoren, generatoren, turbines, tandwielkasten en cementmolens.
Wij vervaardigen lagers van 10 tot 1.000 mm.
Wij vervaardigen lagers in witmetaal of brons.
Wij zijn gespecialiseerd in maatwerk lagers.
4-punts lagers vallen onder de eenrijige hoekcontactlagers, maar kunnen axiale belastingen (belasting in de lengterechting van de as) in twee richtingen verwerken. Hierdoor lijken ze meer op tweerijige hoekcontactlagers. Ze zijn echter smaller en hebben daardoor beduidend minder ruimte nodig. Door de ruimte tussen de 4 punten kan er meer olie door het lager stromen, waardoor de koeling beter is en een toerental van 5.000 tot 9.000 geen probleem is.
Een tiltpad lager bestaat uit sectionele pads op draaipunten, waartussen de druk van een vloeistof zoals olie, ervoor zorgt dat de pads iets gaan kantelen en de bewegende delen iets van elkaar gescheiden worden. Het kantelen van de pads past zich automatisch aan de dragende belasting en snelheid aan. Tiltpad lagers worden met name gebruikt in zware turbines, generatoren en schroefassen van schepen. Tiltpad lagers zijn uitstekend geschikt voor een toerental boven de 9.000.